Preludia do „Bukolik” (2016) – 15′
2.2.2.2. – 0.2.2.0. – batt (2esec), cel., ar pf – archi
Koncert na akordeon i orkiestrę (2016) – 25′
acc solo – 2.2.2.2. – 2.0.1.0. – batt., 2esec: vbf, mbf, cmplli, gr c., trg, mark tree., ar – archi
Rivière Souterraine 2 (2013) – 20′
Na dźwięk elektroniczny i orkiestrę symfoniczną
1.1.2.1. – 1.1.1.0. – batt (2esec)., pf. – archi: 2.2.2.2.1 – electronic sound
Memories of the East (2012) – 17′
Na orkiestrę 85 chińskich instrumentów
Listy (2010) – 26′
na cztery fortepiany i orkiestrę / na dwa fortepiany, czterech pianistów i orkiestrę
4pf solo – 2.2.2.+3sxf.2. – 2.2.2.0. – acc. – archi: 7.6.5.4.3
Hymn do tolerancji (2007) – 16′
Na orkiestrę
3.3.3.3. – 4.3.3.0. – batt(2esec)- archi: 12.12.10.8.6
Adieu (2001) – 13′
Na rozstrojone pianino i orkiestrę
4.4.4.4. – 6.4.4.1. – gr c, (4) gong cinese, (4) tam-tam, mar., vibr., – archi: 14.12.10.8.6.
Emille Bell (2000) – 20′
Na orkiestrę smyczkową
archi: 6.6.4.4.1.
Serenada (1998) – 12′
Na orkiestrę
2.2.2.2. – 3.2.1.0. – acc., piano droit, timp., cloches a vache, gongs thailand., tabla, steel drum – archi: 12.12.8.8.4.
II Koncert Fortepianowy (1996) – 35′
Na fortepian i orkiestrę
4.4.4.4. – 8.4.4.1. – gr c, mar., timp., vibr., xlf., piano droit, 2 arp – archi: 16.14.12.10.8. or
2.2.2.2. – 4.2.2.1. – gr c, mar., timp., vibr., xlf., piano droit, 2 arp – archi: 12.10.8.6.4.
Rhapsod (1995) – 9′
Na orkiestrę smyczkową
pełna obsada orkiestry smyczkowej lub kameralna orkiestra smyczkowa
Marcia (1991) – 4′
Na orkiestrę
Aranżacja fragmentów dwóch Divertimenti D-dur na instrumenty smyczkowe i dęte W. A. Mozarta
2.2.0.0. – 2.2.0.0.- archi
Symfonia paryska (1986) – 22′
Na orkiestrę
2.2.2.1. – 2.2.1.0. – gr c, piano – archi: 2.0.2.2.1. lub pełny skład smyczków
Blanc-rouge / Paysage d’un pays (1985) – 60′
Na dwa wielkie składy orkiestrowe: orkiestry dęte, orkiestrę mandolinową, orkiestrę akordeonową i sześciu perkusistów; w sumie ok. 300 wykonawców
Arabeska (1983) – 18′
Na amplifikowany fortepian i orkiestrę kameralną
1.1.1.1. – 1.1.1.0. – 2 melod. sopr., melod. alto – archi: 4.0.4.2.1. lub pełny skład smyczków
Utwór na orkiestrę Nr 3 (1982) – 19′
2.2.2.2. – 2.2.2.0. – archi: 12.10.8.6.4.
Tableau vivant (1982) – 11′
Na orkiestrę kameralną
1.1.2.1. – 1.1.1.0. – piano – archi: 1.1.2.1.1.
Koncert skrzypcowy (1980) – 21′
Na skrzypce i orkiestrę
2.2.2.2. – 2.2.1.0. – 2.el.gitr. – archi: 12.10.8.6.4.
Suite de danses et de chansons (1977) – 18′
Na klawesyn i orkiestrę
3.3.3.3. – 0.0.0.0. – 2acc., 2 mandol. – archi: 12.0.4.4.2.
I Koncert fortepianowy (1976) – 20′
Na fortepian i orkiestrę
0.0.0.0.3 saxf. – 3.2.1.0. – 2 el. Gitr., 2 acc. – archi: 12.12.10.8.4.
Fête galante et pastorale (1975) – 18′
Wersja koncertowa na orkiestrę
0.0.2.0. – 0.0.0.0. – 2 acc., 2 melod., el. Org., vibr., 2 fortepiany, cemb., el gitr. – archi: 16.0.0.8.2. i 4 solistów grających na instrumentach ludowych: 4 liry korbowe, 4 dudy, 4 złóbcoki, 4 fujarki.
Folk Music (1972) – 10′-20′
Na orkiestrę
5.4.6.2. – 1.5.1.0. – 2 acc., xlf, ptti, gr c – archi: 14.0.2.5.0.
Voices (1972) – 9′-27′
Na 15 dowolnych instrumentów
Utwór na orkiestrę nr 2 (1970) – 10′
2.2.2.2. – 2.2.2.0. – archi: 9.7.5.5.3.
Utwór na orkiestrę nr 1 (1969) – 8′
4.4.4.4. – 6.4.3.1. – archi: 14.12.10.8.6.
Rondo (2017) – 13′
na Fender Rhodes i orkiestrę smyczkową
Exodus (2016) – 9′
Na orkiestrę kameralną
Poemat Apollinaire’a (2016) – 14′
Na rozstrojone pianino i 12 dowolnych instrumentów
5 pieśni (2015) – 16′
Na baryton i zespół kameralny
Do poezji Tadeusza Różewicza
Idyll 2 (2015) – 30′
Na instrumenty ludowe, cztery wokalistki i warstwę elektroniczną
Rivière Souterraine 2 / Rzeka Podziemna 2 (2015) – 19′
Na dźwięk elektroniczny i orkiestrę kameralną
11 Preludiów (2012) – ok. 22’
11 Preludiów Chopina w opracowaniu na zespół instrumentalny oraz 9 autorskich interludiów
Canzona (2011) – 15′
1.1.2.1. – 1.1.1.0. – batt: 2esec: mar, gr.c., 3 toms – pf-archi
Fields and Hills-silence (2008) – 5′ – 8′
na dowolny zespół instrumentalny
Pour El (2008) – 9′
Na klawesyn solo
Voices for Ljubljana (2007) – 9′
na skrzypce, wiolonczelę, flet, klarnet, puzon, fortepian, perkusję
Fanfara (2007) – 3′
Na cztery trąbki in C
Oda (2004) – 7′
Na flet, okarynę, 2 trąbki in C, gitarę i 3 tam-tamy
5 pieśni (2000) – 16′
Na baryton i fortepian
Do poezji Tadeusza Różewicza
Divertissement Silesienne (1998) – 5′
Na kwartet smyczkowy
Pastorale (1995) – 4′
Na flet, obój, klarnet, fagot i róg
Terra incognita (1994) – 17′
Na 10 instrumentów smyczkowych (3.2.2.1.) i fortepian / For 10 string instruments (3.2.2.1.) and piano
P-53 (1994) – ca 60′
Improwizowany utwór kolektywny
Kwintet fortepianowy (1993) – 16′
Na kwartet smyczkowy i fortepian
For Alfred Schlee with admiration (1991) – 2′
Na kwartet smyczkowy
Pocztówka z gór (1988) – 3′
Na sopran i flet, obój, klarnet, wibrafon, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas
Rzeka podziemna / Riviere Souterraine (1987) – 22′
Wersja koncertowa na 7 taśm, klarnet, puzon, perkusję, gitarę, fortepian, akordeon i wiolonczelę
Je prefere qu’il chante (1985) – 7′
Na fagot
Kwartet na urodziny / Quatuor pour l’anniversaire (1984) – ca 18′
Na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian
III Kwartet smyczkowy (1982) – 18′
Commencement (1982) – 4′
Na klawesyn solo
Dyptychos (1981) – 8′
Na organy
Automatophone (1976) – 22′
Wersja koncertowa na 3 lub więcej mandolin, 3 lub więcej gitar, 3 lub więcej mechanizmów grających
Soundscape (1975) – 16′
Dla 4 solistów grających na 4 cytrach, 4 melodikach, 8 fletach prostych, 8 dzwonkach owczych, 8 kieliszkach, 8 organkach, ze wzmocnieniem elektronicznym i taśmą
Idyll (1974) – 16′
Dla 4 solistów grających na instrumentach ludowych (4 dudy, 4 liry korbowe, 4 złóbcoki, 4 fujarki) i taśmę
Song (1974) – 11′
Na 4-6 dowolnych instrumentów melodycznych
Aus aller Welt stammende (1973) – 15′
archi: 5.3.2.0.
One Piano Eight Hands (1973) – 13′
Na 4 muzyków grających na rozstrojonym pianinie
II Kwartet smyczkowy (1970) – 16′
Polichromia (1968) – 4’12”-4’40”
Na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę
I Kwartet smyczkowy (1965) – ca 9′
Pantuny malajskie (1961) – 7′
Na trzy flety i głos altowy (lub mezzosopran)
Anonimowa poezja malajska
Liczby pierwsze (1961) – 8′
Na dwoje skrzypiec
Trio stroikowe (1958) – 4’30”
Na obój, klarnet i fagot
Olimpia z Gdańska (2015) – 1h20′
Soliści, chór, orkiestra
Pułapka (2011) – 1h50′
Soliści, chór, orkiestra
Polieukt (2010) – 1h45′
Soliści, chór kameralny, orkiestra
Iwona, księżniczka Burgunda (2004) – 1h20′
Soliści, chór kameralny, orkiestra
Balthazar (2001) – 1h20′
Soliści, chór kameralny, orkiestra
Gwiazda (1981/1994/2006)
wersja I: 5 głosów żeńskich, 7 instrumentów (1981)
wersja II: soliści, chór, orkiestra (1994)
wersja III: głos i dźwięk elektorniczny (2006)
5 pieśni (2015)
Na baryton i zespół kameralny
Do poezji Tadeusza Różewicza
16′
Wyd.: PWM, Kraków
PW: 19 maja 2015, Filharmonia Narodowa w Warszawie. Wykonawcy: Mariusz Godlewski – baryton, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, dyrygent – Ronald Zollman.
Podróż Chopina / Voyage de Chopin (2010) – 12’/18′
Na chór kameralny a capella lub z zespołem instrumentów ludowych do tekstu listów Chopina
wersja a capella: 12′
SSATTB
wersja z instrumentami: 18’
Bal w operze (2006) – 60′
Na chór kameralny i zespół 12 instrumentów
Do tekstu Juliana Tuwima
5 pieśni (2000)
Na baryton i fortepian
Do poezji Tadeusza Różewicza
16′
Wyd.: PWM, Kraków
PW: 3 lutego 2000, Warszawa, Jerzy Artysz – baryton, Zygmunt Krauze – fortepian
Trois chanson (1997) – 10′
Na chór kameralny
Do poezji Claude’a Lefebvre
Pocztówka z gór (1988)
Na sopran i flet, obój, klarnet, wibrafon, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas
3′
Rękopis u kompozytora
PW: 14 listopada 1988, Bolzano, Incontri Internationali di Musica Contemporanea, Ensemble Musica 900, Johanna Knaut – sopran
Zamówienie: Hubert Stuppner
Pantuny malajskie (1961)
Na trzy flety i głos altowy (lub mezzosopran)
Anonimowa poezja malajska
7′
Wyd.: PWM, Kraków
PW: 25 października 1961, Warszawa, Barbara Dzikowska – alt; Czesława Bedynek, Wiesława Wróbel i Andrzej Wojakowski – flety
TEATR
Lata osiemdziesiąte Zygmunt Krauze spędził w Paryżu, gdzie pracował z reżyserem teatralnym Jorge Lavellim. Dzięki tej współpracy powstała muzyka do przedstawień:
Polyeucte
P. Corneille
Comédie-Française
Makbet
E. Ionesco
Theatre National de la Colline
Le Public
F. G. Lorca
Theatre National de la Colline
Réveille-toi Philadelphie!
F. Billetdoux
Theatre National de la Colline
Operetka
W. Gombrowicz
Theatre National de la Colline
Skąpiec
J.B.Molier
Centro Dramatico Nacional, Madryt
Król Edyp
Sofokles
Festival de Teatro Clasico, Merida, Hiszpania
Merlin
T. Dorst
Festival Les Nuits de Fourviere, Grand Theatre romain, Lyon
FILM
Rotem
Film dokumentalny
reż. Agnieszka Arnold
Muzyka, Dyrygent
2013
Paderewskiego życie po życiu
Film dokumentalny
reż. Stefan Szlachtycz
Muzyka (fragmenty opery „Gwiazda”)
1999
Gwiazda
Spektakl telewizyjny
reż. Stefan Szlachtycz
Libretto, Muzyka
1997
Abigel
Spektakl telewizyjny
reż. Izabella Cywińska
Muzyka
1995
Potrójny nelson
Spektakl telewizyjny
reż. Stefan Szlachtycz
Muzyka, Wykonanie muzyki
1985
Mniejsze niebo
Film fabularny
reż. Janusz Morgenstern
Muzyka, Dyrygent
1980
Kto da więcej co ja
Film fabularny – telewizyjny
reż. Stefan Szlachtycz
Muzyka
1977
Tylko Beatrycze
Film fabularny – telewizyjny
reż. Stefan Szlachtycz
Muzyka, Dyrygent
1975
Horyzont
Film animowany
reż. Jan Kotowski
Muzyka
1970
Uwolnienie
Film dokumentalny
reż. Andrzej Szczygieł
Muzyka
1970
Mimetyzm
Film dokumentalny
reż. Stefan Szlachtycz
Muzyka
1969
Czerwony-rewolucyjny-warszawski
Film dokumentalny
reż. Bohdan Kosiński
Muzyka
1968
Pasterze
Film dokumentalny
reż. Barbara Sokolenko
Muzyka
1967
Czasoprzestrzenie
Film animowany
reż. Jerzy Wolen
Muzyka
1966
Stradivari 66
Film dokumentalny
reż. Andrzej Papuziński
Muzyka
1966
Pauza
Film dokumentalny
realizacja: Jerzy Kosiński
Muzyka
1964
Przesłuchanie
Etiuda szkolna
reż. Władysław Ikonomow
Muzyka
1960
Kompozycje przestrzenno-muzyczne
Kompozycje tego typu stwarzają niezwykłe sytuacje. Tak jak w Grze w klasy Cortazara, słuchacz decyduje o początku i zakończeniu utworu, o jego długości i sposobach percepcji, tworząc w ten sposób jego własną wersję.
Aria (2007) – ∞’
21 źródeł dźwięku (63 głośniki)) w sali wystawowej
Rzeka podziemna (1987) – ∞’
Na 7 taśm
Fete galante et pastorale – ∞’
I wersja (1974)
na 6 grup instrumentalnych i 13 taśm
II wersja (1984)
na 13 grup instrumentalnych, głosów i 13 taśm
Automatophone (1974) – 70′
Kompozycja przestrzenna, na 15 mechanizmów grających i 15 amplifikowanych instrumentów szarpanych
Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 2 (1970) – ∞’
Na 2 taśmy
Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 1 (1968) – ∞’
Na 6 taśm
5X (1966) – ∞’
Instalacja przestrzenno-muzyczna
na akordeon
Na klawesyn solo
Na klawesyn
La naissance et le deroulement d’un reve (2005) – 8’
Na fortepian
Refren (1993) – 8’
Na fortepian
Blue Jay Way (1990) – 4’
Na fortepian
La chanson du mal-aimé (1990) – 7’
Na fortepian
Nightmare Tango (1987) – 4’
Na fortepian
From Keyboard to Score (1987) – 27’
Na fortepian
Je prefere qu’il chante (1985) – 7′
Na fagot
Commencement (1982) – 4′
Na klawesyn solo
Na organy
Ballada (1978) – 9’
Na fortepian
Music Box Waltz (1977) – 3’
Na fortepian
Gloves Music (1972) – 4-6’
Na fortepian z elementami teatralnymi
Stone Music (1972) – 6-12’
Na amplifikowany fortepian
Fallingwater (1971) – 9’
Na fortepian
Esquisse (1967) – 9’
Na fortepian
Tryptyk (1964) – 10’
Na fortepian
Pięć kompozycji unistycznych (1963) – 6’
Na fortepian
Ohne Kontraste (1960) – 4’
Na fortepian
Monodia i fuga (1959) – 5’
Na fortepian
Tańce gnomów (1959) – 3’
Na fortepian
Dwie inwencje (1958) – 2’
Na fortepian
Siedem interludiów (1958) – 5’
Na fortepian
Preludium, intermezzo, postludium (1958) – 5’
Na fortepian
Fünf Klavier Stücke (1957-58)
na fortepian
Sieben Interludien (1958)
na fortepian
Trzy etiudy na fortepian (1958)
Sześć Melodii Ludowych (1958)
na fortepian
Małe wariacje na fortepian (1958)