Na orkiestrę kameralną
Obsada: 1.1.1.1. – 1.1.1.0. – batt: 2esec – pf-archi: 4.4.3.3.3 (lub: 8.8.6.6.4.)
Wyd.: PWM, Kraków
PW: 22 października 2016, Lisinski Concert Hall, Zagrzeb/Chorwacja. Wykonawcy: Cantus Ensemble, Zagreb Soloists, dyr.: Berislav Sipus
Zamówienie: Cantus Ensemble, Zagreb
Opis:
„Kompozytor tworząc utwór myśli tylko o muzyce. To jest naturalne i tak jest prawie zawsze. Jednak zdarza się również, że nie muzyka, a realny świat zewnętrzny jest głównym przedmiotem kompozycji. Tak właśnie jest w przypadku Exodus 2016. Wypędzeni, bezdomni, czekający na pomoc, wystraszeni, bez nadziei, którzy nie mają przyjaciół, którzy spotykają się z wrogością, odrzuceni. Exodus 2016 jest o tych ludziach.
Exodus 2016 nie jest pierwszym utworem, w którym wyraziłem swój sprzeciw wobec otaczającego świata. W 1982 roku powstało Tableau Vivant na orkiestrę kameralną – utwór wyrażający strach, gniew i ból wobec narzucenia w Polsce stanu wojennego. W roku 2007 powstał Hymn do Tolerancji na orkiestrę, symfoniczną, wykonany w Jerozolimie na wzgórzu Armon Hanatziv. Wśród publiczności znaleźli się prezydenci i merowie ponad pięćdziesięciu stolic z całego świata.
Exodus 2016 składa się z dwóch części. Pierwsza wyraża stan emocjonalny przy pomocy wyłącznie narracji muzycznej. Druga część zawiera słowa wypowiadane przez muzyków. Są to słowa–hasła odzwierciedlające beznadziejną sytuację ludzi wypędzonych.”
Zygmunt Krauze, 2016